Suomen Ammattikoulutuksen Johtajat SAJO ry

Ammatillisen koulutuksen johtamisen kehittäjä SAJO ry
– vaikuta ja verkostoidu!

SAJO ry on ammatillisen koulutuksen johtajien verkosto, joka edistää jäsentensä ammatillisia ja palvelussuhteeseen liittyviä etuja. Valtakunnalliseen yhdistykseemme kuuluu lähes 300 ammatillisen koulutuksen johtajaa ja asiantuntijaa.
Lue lisää yhdistyksestä >

Ajankohtaista

Viite: VN/14704/2024


Suomen Ammattikoulutuksen Johtajat SAJO ry kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
 

 

Tiivistelmä lausunnon keskeisestä sisällöstä
 

SAJO ry pitää norminkevennyksiä koskevia ehdotuksia oikeansuuntaisina, mutta riittämättöminä. Henkilökohtaistamisen keventämiseen ehdotettujen toimenpiteiden säästövaikutus ei ole arvioidun suuruinen, vaan selkeästi pienempi. Koulutuksenjärjestäjien tutkintokohtaisten osaamisenarviointisuunnitelmien laatimisvelvollisuudesta luopumisella on näkemyksemme mukaan mahdollista vähentää koulutuksen järjestäjien työtä. Säästöjen arvioidaan jäävän luonnoksessa esitettyä pienemmiksi. Myös huoltajien näkemysten selvitysvelvollisuudesta luopumisella voidaan vähentää koulutuksen järjestäjien työtä pieneltä osin.

 

SAJO ry ehdottaa, että henkilökohtaistamiseen liittyvä norminkevennys kohdistetaan laajemmin kirjattaviin tietoihin ja tiedonsiirron sujuvuuteen, jolloin haluttu työajan säästö olisi mahdollista saavuttaa. Samalla muutosten kokonaisvaikutusten arviointi ehdotetaan tehtäväksi uudelleen ja siitä saatavat säästöt käytettäväksi ammatilliseen koulutukseen.

 

SAJO ry pitää tärkeänä, että lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia opiskelijoita kohdellaan säädöksissä samanarvoisina oppijoina.
 

 

Ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia koskevat säädösehdotukset


Henkilökohtaistamiseen liittyvät muutokset

Esityksessä ehdotetaan ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia muutettavaksi siten, että koulutuksen järjestäjällä olisi velvollisuus tunnistaa ja tunnustaa oppivelvolliselle opiskelijalle henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa laadittaessa aiemmin hankittua osaamista vain siltä osin kuin oppivelvollinen on suorittanut ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon perusteiden mukaisia tutkinnon osia, yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, lukio-opintoja, korkeakouluopintoja tai muita toimivaltaisen viranomaisen arvioimia ja todentamia opintoja.


SAJO ry pitää muutosta kannatettavana, mutta riittämättömänä. HOKS:n tekeminen ja päivittäminen on nykymuodossaan raskas ja aikaa vievä prosessi, joka vie henkilöstön aikaa opiskelijan opetuksesta ja ohjauksesta. Muutos selkeyttää opiskelun alkua oppivelvollisten osalta, kun ainoastaan virallisen koulutuksen järjestäjän suoritustiedot tunnistetaan ja tunnustetaan. Haasteena ehdotuksessa nähdään se, että alkuvaiheen kevennys kohdistuu vain oppivelvollisiin sellaisessa tilanteessa, jossa opetusryhmässä on käytännössä sekä oppivelvollisia että ei-oppivelvollisia. Ehdotettu jako aiheuttaa haasteita toteuttamiseen käytännössä, koska oppivelvollisia ja ei-oppivelvollisia kohdeltaisiin ryhmässä eri tavoin.  
 
SAJO ry haluaa kiinnittää huomiota siihen, että aiemmin suoritettujen koulutusten osaamisen tunnistaminen on lähinnä tekninen toimenpide. Voimassa olevien ja siirtymäajalla olevien tutkinnon perusteiden mukaisista suorituksista tunnustaminen on siten suoraa sisällyttämistä suoritettavaan tutkintoon. Ehdotamme, että säädösmuutosten rinnalla varmistetaan tietojen siirtyminen valtakunnallisesta järjestelmästä koulutuksen järjestäjän järjestelmään riippumatta siitä, onko opiskelija oppivelvollinen vai ei. Tällöin normipurku kohdistuisi kaikkiin opiskelijoihin ja vähentäisi merkittävästi ehdotettua enemmän työaikaa. Nyt koulutuksen järjestäjät tekevät suuren työmäärän siirtäessään jo suoritetut ja Koski-palvelussa näkyvät tiedot opiskelijan HOKS:lle.

Esityksessä ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia muutettaisiin lisäksi siten, että koulutuksen järjestäjällä ei jatkossa olisi velvollisuutta laatia tutkinto- tai koulutuskohtaista osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmaa. SAJO ry kannattaa sitä, että velvollisuus tutkinto- tai koulutuskohtaisen suunnitelman laatimiseen poistetaan laista. Koulutuksen järjestäjän tulee kuitenkin jatkossakin huolehtia osaamisen arvioinnin yhtenäisistä käytänteistä ja laadusta, joten lakimuutoksesta ei arvioida syntyvän esitetyn mukaista säästöä.
 
Vaikutukset koulutuksen järjestäjiin

Henkilökohtaistamiseen liittyvä muutosehdotus antaa koulutuksen järjestäjälle ja opettajalle mahdollisuuden keskittyä nykyistä enemmän opiskelijan opiskeluprosessiin ja -polkuun, kun tehdään oikeita asioita oikeaan aikaan ja mekaanista kirjaamistyötä jää pois.


SAJO ry arvioi, että muutoksen rahoitusvaikutus on arvioitu merkittävästi liian suureksi, koska mitään muuta henkilökohtaistamisen asetuksen ja HOKS:n tietosisällön mukaista kohtaa ei ole kevennetty. Opiskelijoille laaditaan HOKS joka tapauksessa, ja sitä päivitetään aina tarpeen vaatiessa. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen oppivelvollisten osalta opintojen alkuvaiheessa on pieni osa tätä kokonaisuutta.


Kirjausvelvollisuuteen jää useita kohtia, jotka ovat näennäisiä, koska jokaiselle opiskelijalle ei käytännössä aidosti voi eikä ole tarkoituksenmukaista henkilökohtaistaa jokaisen tutkinnon osan ja yhteisen tutkinnon osan osa-alueen kohdalta osaamisen hankkimisen suunnittelua (aikataulu, oppimisympäristö), ohjausta (määrä ja sisältö) sekä arviointia (osaamisen osoittamisen suunnittelu, näyttö tai muu osaamisen osoittaminen). Yllä mainitut tekijät huomioiden SAJO ry ehdottaa ehdotettua huomattavasti keveämpää henkilökohtaistamista, jossa HOKS:n tietosisältö olisi merkittävästi yksinkertaisempi. Opiskelu toteutuisi oppivelvollisilla opintojen alkuvaiheessa nykyistä tiiviimmin ryhmätoteutuksena niin, että opintoihin kiinnittyminen ja ryhmäytyminen paranisivat ja opiskelussa etenemiseen olisi mahdollista saada nykyistä enemmän vertaistukea.


 
Lukiolakia koskevat säädösehdotukset


Ei kommentoitavaa.

 

 

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia koskevat säädösehdotukset

 

SAJO ry pitää kannatettavana ammatillisen koulutuksen rahoituksesta annettuun lakiin esitettyjä muutoksia. Samalla vaadimme ammatillisen koulutuksen rahoitusta ohjaaviin säädöksiin kirjausta, jolla ammatillisen perustutkinnon suorittaneille ammatti- ja erikoisammattitutkinto katsotaan koulutustason nostoksi. Lain ammatillisesta koulutuksesta mukaan ammattitutkinnossa osoitetaan työelämän tarpeiden mukaisesti kohdennettua ammattitaitoa, joka on perustutkintoa syvällisempää tai kohdistuu rajatumpiin työtehtäviin. Erikoisammattitutkinnossa osoitetaan työelämän tarpeiden mukaisesti kohdennettua ammattitaitoa, joka on ammattitutkintoa syvällisempää ammatin hallintaa tai monialaista osaamista. Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tarkoituksenmukainen pohjakoulutus on yleensä ammatillinen perustutkinto.

 

SAJO ry pitää perusteltuna, että opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia muutettaan siten, että varainhoitovuoden 2025 rahoituksesta päätettäessä opiskelijavuosien määrä saisi alittaa järjestämisluvassa määrätyn opiskelijavuosien vähimmäismäärän.

 

SAJO ry kritisoi tapaa, jolla ammatillisesta koulutuksesta haetaan säästöjä. Koulutuksenjärjestäjän tehtävät ovat lisääntyneet kuuden viime vuoden aikana merkittävästi. Valtiovalta ei ole allokoinut lisäresurssia tehtävälisäyksiin, jolloin opetukseen ja ohjaukseen käytetty resurssi on vähentynyt. Tehtävien vähentämisen yhteydessä rahoitusta ei pitäisi vähentää, vaan se tulisi kohdentaa koulutustoiminnan ydintehtäviin.

 

 

Muut kommentit

 

Norminpurku jää ehdotetuilla muutoksilla melko vähäiseksi. Ehdotettujen muutosten lisäksi muun muassa näyttöjen suunnittelua ja osaamisen hankkimisen henkilökohtaistamista – erityisesti koko ammatillisen perustutkinnon suorittavien opintojen alkuvaiheessa – pitäisi keventää ja asetuksen tietosisältöä vähentää.

 

Toisen asteen koulutus ei ole opiskelijoiden näkökulmasta tasa-arvoisesti säädetty, koska ammatillisen koulutuksen osalta kirjaamisvelvoite on paljon suurempi kuin lukiokoulutuksessa.

 

Kohdistamalla kehittämisresursseja tiedonsiirron sujuvuuteen olisi todennäköistä saada merkittäviä säästöjä. Koulutuksen järjestäjät joutuvat lähettämään HOKS:n tietosisällön mukaisia tietoja eHoksiin ja Koskeen, ja nämä valtakunnalliset rekisterit pyytävät eri tietoja samoistakin kokonaisuuksista (esimerkiksi osaamisen hankkimisen henkilökohtaistamiseen liittyvät tiedot: ajankohdat, toteutusmuodot, oppimisympäristöt). Järjestelmiä tulee kehittää niin, että koulutuksen järjestäjä lähettää tiedot yhteen valtakunnalliseen rekisteriin, josta ne siirtyvät tarvittaessa toiseen rekisteriin, ja rekistereiden tiedot kulkevat molempiin suuntiin.


Vantaalla 23.8.2024 

Pekka Tauriainen 
puheenjohtaja, SAJO ry

SAJO ry X:ssä (julkaisut näkyvät X:ään kirjautuneille):

Tietoa Sajosta

Haluamme auttaa sinua menestymään ammatillisen koulutuksen johtajana tai asiantuntijana. Järjestämme tapahtumia ja opintomatkoja sekä luomme verkostoja osaamisesi ja hyvinvointisi tueksi. Meillä on edustus useissa opetusalan valtakunnallisissa työryhmissä, ja annamme koulutuspoliittisia lausuntoja. Valitsemme vuoden ammattikoulutuksen johtajan ja myönnämme ansiomerkkejä.
Tutustu toimintaan >

Liity jäseneksi!

Verkostoidu, vaikuta ja hyödynnä jäsenedut!
Lue jäseneduista ja liity mukaan >

Meitä on jo

sajolaista!

Kysy ja kommentoi!

Kun haluat kysyä jäsenyydestä tai keskustella muista yhdistyksen toimintaan liittyvistä asioista: 
Ota yhteys hallitukseen >

Kurkkaa juhlajulkaisua

SAJO ry täytti 50 vuotta vuonna 2018. Vuosikymmeniä luotaavat Artti Antila, Anna Maria Jääskeläinen, Pentti Rauhala, Tuuli Romppainen ja Esa Toivonen. Nykypäivän näkökulmia valottavat Eija Alhojärvi, Olli-Pekka Heinonen, Maiju Korhonen, Teija Kunelius ja Seija Rasku. Tulevaisuuteen uskaltautuvat Mirja Hannula, Antti Maunu, Antti Seitamaa, Saija Sippola, Mika Tammilehto ja Ville Tuominen.
Tästä e-julkaisuun >

Jaa sivu: